Nawigacja

Jak już wcześniej zostało wspomniane powinniśmy zadbać o odpowiednią nawigację w naszym serwisie: menu na każdej podstronie powinno znajdować się w tym samym miejscu. Menu powinno być czytelne, użytkownik łatwo, szybko i intuicyjnie powinien się móc po nim przemieszczać.


Menu powinno być podzielone na logiczne części, a nazwy każdej z kategorii powinny być jasne i zrozumiałe dla użytkownika, pod żadnym pozorem nie powinny wprowadzać go w błąd, powinny być ściśle związane z tym co jest prezentowane na danej podstronie. Użytkownik już po samym rzuceniu okiem na nazwę danej kategorii powinien dobrze wiedzieć co znajdzie na powiązanej z nią podstronie.





Dodatkowo warto by nazwy kategorii były właśnie słowami kluczowymi najczęściej wyszukiwanymi przez internautów. Jeśli oferujemy naszym klientom kilka usług, to warto by każda z nich była opisana na oddzielnej podstronie, która będzie odpowiednio oznaczona w menu - słowem kluczowym.


Nazwy podstron naszego serwisu także nie powinny być przypadkowe. Dobrze jeśli będą wyglądać tak jak pozycje z naszego menu i będą zawierać słowa kluczowe. Jeśli nazwa podstrony składa się z większej liczby wyrazów, to powinniśmy je rozdzielać myślnikami. Jest to jedyny znak specjalny, który jest odpowiednio sczytywany przez wszystkie wyszukiwarki internetowe. Kolejna ważna kwestia jeśli chodzi o nawigację:


Powinniśmy stosować menu tekstowe, które jest "rozpoznawalne" przez roboty wyszukiwarek. Jeśli menu na naszej stronie będzie wykonane w technologii Flash, Javascript lub z wykorzystaniem innych formatów rich-media, to roboty wyszukiwarek mogą mieć znacznie utrudnione zadanie przy przeglądaniu zawartości naszego serwisu - nie będą mogły swobodnie przemieszczać się pomiędzy podstronami. Z tego też względu wiele podstron może w ogóle nie zostać zaindeksowanych, a więc będzie niewidocznych dla wyszukiwarki, idąc dalej będzie pozostanie niewidoczne dla użytkowników korzystających z wyszukiwarki.


Jeśli z jakichś względów musimy na naszej stronie umieścić menu z wykorzystaniem języka Javascript lub też technologii Flash, to dodatkowo powinniśmy przygotować drugie menu (na przykład na dole strony) z linkami tekstowymi. Wówczas będziemy mieć pewność, że roboty wyszukiwarek będą mogły swobodnie odwiedzić każdą z podstron naszego serwisu. Co więcej niektórzy internauci z jakichś powodów mogą mieć wyłączoną w przeglądarce obsługę Javascript - wówczas po przejściu na naszą stronę w ogóle nie zobaczą menu. Powinniśmy się dobrze zabezpieczyć przed takimi przypadkami. Wspomniane menu tekstowe to w tym przypadku najlepsze rozwiązanie.





Jeśli nasz serwis ma strukturę drzewiastą, to warto również skorzystać z dodatkowej nawigacji w postaci tzw. Breadcrumbs. Są to dodatkowe linki wyświetlane zazwyczaj na górze strony, które pokazują użytkownikowi, w którym miejscu na portalu się w danej chwili znajduje i umożliwiają mu szybki powrót do wcześniejszych poziomów (przykładowa ścieżka użytkownika odwiedzającego jedną z podstron serwisu leroymerlin.pl: strona główna -> Budowa -> Materiały budowlane -> Grunty i impregnaty -> Grunt uniwersalny). Nawigacja typu Breadcrumbs powinna być szczególnie wykorzystywana przez wszelkiego rodzaju sklepy internetowe. Wówczas użytkownik oglądający określony produkt, który np. z wyszukiwarki trafił konkretnie na podstronę z produktem, będzie miał możliwość cofnięcia się do danej kategorii i przejrzenia podobnych produktów. Wówczas wzrośnie prawdopodobieństwo dokonania zakupu (szczególnie jeśli produkt, na który użytkownik trafił za pierwszym razem z jakichś przyczyn nie był dla niego atrakcyjny).